# 1. Door Stefke op 2008-01-04 12:08:17Ik dronk overlaatst een Bordeaux van 2005.
Het was zeer opvallend dat de wijn extreme druppels vertoonde die langs de binnenwand van mijn glas naar beneden vloeiden. Die lieten ook bovenaan het glas droge rode vlekken aan de binnenkant over.
Na wat 'gegoogle' vond ik als enige verklaring dat de wijn 'traant' omdat die een hoog alcohol gehalte zou bevatten, doch op de fles staat 12,5%. Ergens begrijp ik iets dus niet. Heeft iemand een juiste of andere uitleg voor het tranen?
# 2. Door wim op 2008-01-06 11:51:58'Tranen' zijn inderdaad gerelateerd aan het alcoholgehalte, maar ook aan het gehalte aan glycerol en eventuele restsuikers. 2005 was een rijk en warm jaar, dus een rijpe oogst met een trage, koele gisting en veel extractie kan een wijn met hoge viscositeit opleveren. Het alcoholgehalte op de fles hoeft maar tot op 0,5% vol. nauwkeurig te zijn en soms is dat zelfs niet het geval. Uw wijn kan dus in realiteit 13 tot 13,5% alcohol hebben bevat. Hoedanook, het aspect 'tranen' vertelt weinig over de kwaliteit.
# 3. Door Stefke op 2008-01-06 13:44:42Bedankt voor deze duiding.